Vår historia

Hermes och Hermesetas
En framgångshistoria

En serie tillfälligheter ledde till en framgång för artificiella sötningsmedel – Hermes framgång bygger på välbetänkta beslut.

1878

Sackarin upptäcks

Den tyske kemisten Dr. Christian Fahlberg upptäcker sackarin av en slump, vilket markerar början på historien om sötningsmedel med lågt kaloriinnehåll.

1904

Hermes AG grundas

Handelsföretaget Hermes AG etableras i Zürich, efter sammanslagningen av många, främst schweiziska, tillverkare av sötningsmedel. Företaget specialiserar sig snabbt på tillverkning, försäljning och distribution av sackarin och andra sötningsmedel.

1914

Sötningsmedel på uppgång

Med första världskrigets utbrott minskar sockerlagren i Europa snabbt och sötningsmedlen som tidigare fördömdes av sockerindustrin är nu mycket välkomna. Sötningsmedelsindustrin upplever en boom och Hermes blomstrar.

1932

Det första varumärket för sötningsmedel: Hermesetas

Hermes registrerar varumärket “Hermesetas” som ett av världens första varumärken för sötningsmedel. Speciellt i Storbritannien och i Nord- och Sydeuropa blir Hermesetas snart ett av de mest populära sötningsmedlen.

1954

Assugrin lanseras

Företaget introducerar varumärket “Assugrin”. Snart producerar och distribuerar Hermes båda varumärkena Hermesetas och Assugrin i över 100 länder, i form av tabletter, granulatpulver och flytande sötningsmedel. Företaget blir marknadsledare i många europeiska länder.

1963

Hermes AG byter namn till Hermes Süssstoff AG

Hermes vill att deras kärnkompetens, specialister inom sötningsmedel på matbordet, ska återspeglas i företagets namn. Från och med nu är det känt som Hermes Süssstoff AG.

1970

Klosterfrau förvärvar Hermes Süssstoff AG

Det tyska läkemedelsföretaget Klosterfrau, en av de tio största europeiska leverantörerna inom självmedicinering, blir Hermes Süssstoff AG:s huvudaktieägare. Förvärvet har en positiv inverkan på utvecklingen av Hermes Süssstoff AG vilket resulterar i en sexfaldig ökning av försäljningen, till nästan 70 miljoner schweiziska franc inom de närmaste 30 åren.

1971

Sanaro tar över produktionen

Det schweiziska produktionsbolaget Sanaro SA, i Vouvry (Valais-kantonen), tar över produktionen av Hermes sötningsmedel.

1976

Ny produktionsanläggning i Vouvry

En toppmodern produktionsanläggning på 33 000 m2 uppförs i Vouvry. I enlighet med de strängaste internationella kvalitetsnormerna producerar cirka 100 anställda Hermes sötningsmedel med hjälp av högpresterande, datorstyrda tillverknings- och påfyllningsanläggningar.

1988

Hermesetas Gold lanseras

Hermesetas Gold innehåller en blandning av aspartam (200 gånger sötare än socker) och värmestabila acesulfam-K. Sötningsmedlet blir populärt eftersom det smakar väldigt mycket som ”vanligt” socker.

1995

Omorganisering av Hermes Süssstoff AG

Ansvarsområdena inom företaget omdefinieras, inte minst för att öka marknadsföringens effektivitet över nationsgränser och för specifika målgrupper. Det internationella navet för samordning av marknadsföring och försäljning baseras i Zürich.

1999

Hermesetas Strö med Fructofibres® lanseras

De bärarsubstanser som används i denna produkt är 100% växtbaserade och de prebiotiska bakterier som de innehåller är fördelaktiga för tarmfloran. Hermesetas Strö med Fructofibres® har därför den dubbla fördelen av att nästan helt sakna socker och stimulerande matsmältningen.

2004

Hermes firar sitt 100-årsjubileum

Efter sitt första århundrade kan Hermes se tillbaka på en mycket framgångsrik företagshistoria. De avgörande faktorerna för denna framgång har varit konsekvent kvalitet, god tillväxt, pålitlighet, innovation, samt en tydlig marknadsorientering och kundfokus.

2010

SteviaSweet lanseras

Alla talar om stevia. Med lanseringen av SteviaSweet blir Hermes den första tillverkaren av sötningsmedel som presenterar en bekväm, konsumentvänlig produkt baserad på växtbaserade steviolglykosider.

2016

Hermesetas Crunchy lanseras

Knaprigheten hos detta kalorifria sötningsmedel liknar mycket den hos socker, även om det är dubbelt så sött. Produkten är perfekt för matlagning och bakning, för att strö på müsli, frukt eller efterrätter.

2017

Hermestas får ett nytt utseende

Det traditionella varumärket presenteras i en ny kostym och med modern design. Den minimalistiska designen ger ett tydligt, okomplicerat och genuint nytt utseende. Blått är fortfarande Hermesetas varumärkesfärg.